Podstawy budowy silników Wydanie 3Wydawnictwo WKiŁ
Cena: 66.15 zł 49.61zł
Autor: Sławomir Luft ISBN: 978-83-206-1806-8 Ilość stron: 368 Data wydania: 11/2011 (wydanie 3) Oprawa: Twarda Format: 16.5x23.5cm Wydawnictwo: WKiŁ
Podręcznik opisujący ogólną budowę głównych zespołów i układów silników pojazdów samochodowych.
Część 1 zawiera teorię budowy tłokowych silników spalinowych, obejmującą m.in. zasadę działania, obiegi cieplne, parametry i podstawowe charakterystyki, tworzenie mieszanki i spalanie, toksyczność spalin, rozrząd, doładowanie, obliczanie głównych wymiarów, mechanikę układu korbowego.
Część 2 stanowi przegląd rozwiązań konstrukcyjnych głównych zespołów i układów silników spalinowych – kadłubów i głowic oraz układów tłokowo-korbowego, rozrządu, zasilania, dolotowych i wylotowych, chłodzenia, smarowania i zapłonowych, a także urządzeń rozruchowych i rozwiązań silników niekonwencjonalnych.
Treść uwzględnia najnowsze rozwiązania konstrukcyjne, np. sterowane elektronicznie silniki o wtrysku bezpośrednim i układy zmiennych faz rozrządu oraz wzniosów zaworów.
Odbiorcy podręcznika: studenci wyższych uczelni studiujący na kierunkach związanych z pojazdami samochodowymi i silnikami spalinowymi.
Rozdziały:
CZĘŚĆ I. TEORIA
Rozdział 1. Klasyfikacja i zasada działania silników 17 1.1. Klasyfikacja ogólna 17 1.2. Zasada działania silnika czterosuwowego 18 1.3. Zasada działania silnika dwusuwowego 20 1.4. Porównanie podstawowych cech silników dwu i czterosuwowych 21
Rozdział 2. Paliwa 23 2.1. Wprowadzenie 23 2.2. Podstawowe własności paliw 23 2.3. Wybrane paliwa ciekłe 26 2.4. Wybrane paliwa gazowe 27
Rozdział 3. Obiegi cieplne 29 3.1. Wprowadzenie 29 3.2. Obiegi teoretyczne 30 3.2.1. Obieg Otta 30 3.2.2. Obieg Diesla 31 3.2.3. Obieg Sabatheugo 33 3.3. Obiegi rzeczywiste 33
Rozdział 4. Wskaźniki pracy silnika 37 4.1. Prędkość obrotowa 37 4.2. Moment obrotowy 38 4.3. Moc 38 4.4. Średnie ciśnienia obiegu 39 4.5. Sprawność 41 4.6. Zużycie paliwa 42 4.7. Średnia prędkość tłoka 42 4.8. Objętościowy wskaźnik mocy 43 4.9. Zależności między podstawowymi wskaźnikami 43
Rozdział 5. Podstawowe charakterystyki silników 45 5.1. Wprowadzenie 45 5.2. Charakterystyki prędkościowe 45 5.3. Charakterystyki obciążeniowe 47 5.4. Charakterystyki regulacyjne 49 5.5. Charakterystyki ogólne 49
Rozdział 6. Spalanie 51 6.1. Wprowadzenie 51 6.2. Spalanie w silnikach ZI 52 6.2.1. Przebieg spalania i rodzaje komór spalania w silnikach ZI 52 6.2.2. Tworzenie i spalanie mieszanki jednorodnej 54 6.2.3. Tworzenie i spalanie mieszanki uwarstwionej 57 6.3. Spalanie w silnikach ZS 61 6.3.1. Tworzenie mieszanki palnej i okresy procesu spalania 61 6.3.2. Klasyfikacja komór spalania w silnikach ZS 63
Rozdział 7. Toksyczność spalin 70 7.1. Podstawowe informacje o składzie spalin 70 7.2. Przyczyny powstawania związków toksycznych w spalinach 71 7.3. Sposoby ograniczenia emisji głównych związków toksycznych 72
Rozdział 8. Wymiana ładunku 74 8.1. Wprowadzenie 74 8.2. Wymiana ładunku w silnikach czterosuwowych 74 8.3. Wymiana ładunku w silnikach dwusuwowych 79
Rozdział 9. Doładowanie 82 9.1. Wiadomości ogólne 82 9.2. Doładowanie silników ZS 87 9.3. Doładowanie silników ZI 88
Rozdział 10. Podstawy projektowania silnika 91 10.1. Obliczanie głównych wymiarów silnika 91 10.2. Kinematyka układu tłokowo-korbowego 93 10.3. Siły bezwładności w układzie tłokowo-korbowym 95 10.4. Siły gazowe działające na układ tłokowo-korbowy 95 10.5. Siły styczne w mechanizmie korbowym 95 10.6. Wybrane zagadnienia wyrównoważania układu tłokowo-korbowego 97
CZĘŚĆ II. BUDOWA
Rozdział 11. Układy tłokowo-korbowe 103 11.1. Wprowadzenie 103 11.2. Rys historyczny 103 11.2.1. Układy tłokowo-korbowe dwusuwowych silników ZI 103 11.2.2. U kłady tłokowo-korbowe czterosuwowych silników ZI 105 11.2.3. Układy tłokowo-korbowe czterosuwowych silników ZS 106 11.3. Współczesne układy tłokowo-korbowe 107 11.3.1. Tłoki 107 11.3.2. Korbowody 119 11.3.3. Wały korbowe 122 11.3.4. Łożyska główne i korbowe wałów korbowych 126 11.3.5. Koła zamachowe 128 11.3.6. Tłumiki drgań skrętnych 128 11.3.7. Dodatkowe sposoby wyrównoważania układu tłokowo-korbowego 129
Rozdział 12. Układy rozrządu 132 12.1. Wprowadzenie 132 12.2. Rys historyczny 133 12.2.1. Układy rozrządu silników czterosuwowych 133 12.2.2. Układy rozrządu silników dwusuwowych 143 12.3. Współczesne układy rozrządu 145 12.3.1. Uwagi ogólne 145 12.3.2. Układy rozrządu silników ZI 146 12.3.3. Układy rozrządu silników ZS 152 12.3.4. Wybrane elementy układów rozrządu 156 12.3.5. Tendencje rozwoju układów rozrządu 163
Rozdział 13. Kadłuby i głowice 168 13.1. Wprowadzenie 168 13.2. Rys historyczny 169 13.3. Współczesne konstrukcje kadłubów i głowic 181 13.3.1. Uwagi ogólne 181 13.3.2. Kadłuby silników ZI 182 13.3.3. Kadłuby silników ZS 188 13.3.4. Głowice silników ZI 193 13.3.5. Głowice silników ZS 195
Rozdział 14. Układy zasilania silników o zapłonie iskrowym 199 14.1. Wprowadzenie 199 14.2. Rys historyczny 200 14.2.1. Gaźnik — odparowywacz 200 14.2.2. Układy gaźnikowe mechaniczne i zelektronizowane 200 14.2.3. Układy wtrysku paliwa do kolektora dolotowego sterowane mechanicznie 207 14.3. Współczesne układy zasilania silników ZI 212 14.3.1. Uwagi ogólne 212 14.3.2. Układy wtrysku jednopunktowego sterowane elektronicznie 212 14.3.3. Układy wielopunktowego wtrysku paliwa do kolektora dolotowego sterowane elektronicznie 215 14.3.4. Układy bezpośredniego wtrysku benzyny do cylindra 218 14.4. Zasilanie gazowe silników ZI 225
Rozdział 15. Układy zasilania silników o zapłonie samoczynnym 233 15.1. Wprowadzenie 233 15.2. Rys historyczny 234 15.2.1. Układy zasilania z rzędową pompą wtryskową 234 15.2.2. Układy zasilania z rozdzielaczową pompą wtryskową 241 15.2.3. Układy pompowtryskiwaczy sterowanych mechanicznie 243 15.3. Współczesne układy zasilania silników ZS sterowane wlektronicznie 245 15.3.1. Uwagi ogólne 245 15.3.2. Układy zasilania z rozdzielaczową pompą wtryskową 247 15.3.3. Układy zasilania z pompowtryskiwaczami 251 15.3.4. Układy zasilania z indywidualnym zespołem pompy i wtryskiwacza 256 15.3.5. Zasobnikowy układ zasilania 258
Rozdział 16. Układy dolotowe i wylotowe 264 16.1. Wprowadzenie 264 16.2. Rys historyczny 265 16.2.1. Układy dolotowe i wylotowe silników ZI 265 16.2.2. Układy dolotowe i wylotowe silników ZS 269 16.3. Współczesne układy dolotowe i wylotowe silników ZI 270 16.3.1. Uwagi ogólne 270 16.3.2. Układy dolotowe silników wolnossących 271 16.3.3. Układy wylotowe silników wolnossących 273 16.3.4. Recyrkulacja spalin w silnikach ZI 277 16.3.5. Układy doładowania silników ZI 278 16.4. Współczesne układy dolotowe i wylotowe doładowanych silników ZS 280 16.4.1. Uwagi ogólne 280 16.4.2. Układy dolotowe 281 16.4.3. Układy wylotowe 283 16.4.4. Recyrkulacja spalin w silnikach ZS 288
Rozdział 17. Układy chłodzenia 290 17.1. Wprowadzenie 290 17.2. Rys historyczny 292 17.2.1. Układ chłodzenia pośredniego 292 17.2.2. Układ chłodzenia bezpośredniego 301 17.3. Współczesne układy chłodzenia 307 17.3.1. Uwagi ogólne 307 17.3.2. Układy chłodzenia silników samochodów osobowych 308 17.3.3. Układy chłodzenia silników samochodów ciężarowych 313
Rozdział 18. Układy smarowania 318 18.1. Wprowadzenie 318 18.2. Rys historyczny 321 18.2.1. Układy smarowania dwusuwowych silników ZI 321 18.2.2. Układy smarowania czterosuwowych silników starszej generacji 323 18.3. Współczesne układy smarowania 327 18.3.1. Podstawowe obiegu oleju 327 18.3.2. Podstawowe zespoły układu smarowania 330
Rozdział 19. Układy zapłonowe 336 19.1. Wprowadzenie 336 19.2. Rys historyczny 336 19.2.1. Iskrownikowe układy zapłonowe 336 19.2.2. Akumulatorowe, przerywaczowe układy zapłonowe (klasyczne) 339 19.3. Współczesne elektroniczne układy zapłonowe 343 19.3.1. Bezprzerywaczowe układy rozdzielaczowe 343 19.3.2. Bezprzerywaczowe układy bezrozdzielaczowe 346
Rozdział 20. Urządzenia rozruchowe 349
Rozdział 21. Doskonalenie konstrukcji silnika samochodowego 356
Cena: 66.15 zł 49.61zł
Książka informatyczna: Podstawy budowy silników Wydanie 3
|