Autor: Krzysztof Malaga
ISBN: 978-83-255-4320-4
Ilość stron: 328
Data wydania: 07/2012 (wydanie 2)
Format: 16.5x23.8cm
Wydawnictwo: C.H. BECK
Przedmiotem mikroekonomii są badania prowadzone w odniesieniu do działań indywidualnych konsumentów (gospodarstw domowych) i producentów (przedsiębiorców, przedsiębiorstw).
Książka jest próbą harmonijnego połączenia elementarnej wiedzy z zakresu mikroekonomii oraz analizy matematycznej. Rozważania teoretyczne są bogato ilustrowane wykresami i schematami oraz poparte przykładami liczbowymi i zadaniami rozwiązywanymi krok po kroku przez Autora.
Zasadniczym celem podręcznika jest:
• przedstawienie fundamentalnego dorobku teoretycznego mikroekonomii, w tym: teorii popytu, podaży, wymiany, cząstkowej i ogólnej równowagi rynkowej,
• zaznajomienie z podstawowymi kategoriami mikroekonomicznymi oraz zasadami wnioskowania opartego na elementarnych pojęciach z zakresu algebry liniowej i analizy matematycznej,
• zapoznanie z zasadami prowadzenia analizy dedukcyjnej opartej na przyjętym układzie założeń,
• zwrócenie uwagi na warunkowy i ograniczony układem założeń charakter wyprowadzanych wniosków,
• zarysowanie najistotniejszych cech współczesnej mikroekonomii oraz wskazanie prawdopodobnych kierunków jej dalszego rozwoju.
• przygotowanie i zachęcenie Czytelników do pogłębiania zdobytej wiedzy.
Rozdziały:
Rozdział 1. Racjonalnosc wyborów dokonywanych przez pojedynczych konsumentów
1.1. Pojecia wstepne 18
1.2. Funkcja uzytecznosci 24
1.3. Substytucja, neutralnosc i komplementarnosc towarów konsumpcyjnych 34
1.4. Funkcja popytu Marshalla 42
1.5. Funkcja popytu Hicksa 61
1.6. Substytucyjne i dochodowe efekty zmiany cen towarów 72
Podstawowe pojecia i zagadnienia 76
Pytania 77
Zadania 78
Rozdział 2. Racjonalnosc wyborów dokonywanych przez zbiorowość konsumentów
2.1. Prosty model wymiany 82
2.2. Statyczny model Arrowa-Hurwicza 89
2.3. Dynamiczny model Arrowa-Hurwicza 100
Podstawowe pojecia i zagadnienia 108
Pytania 108
Zadania 109
Rozdział 3. Racjonalnosc wyborów dokonywanych przez pojedynczych producentów
3.1. Przestrzen produkcyjna i funkcja produkcji 114
3.2. Substytucyjnosc i komplementarnosc czynników produkcji 117
3.3. Finansowe i technologiczne aspekty działalnosci przedsiebiorstwa 120
3.4. Przedsiebiorstwo działajace w warunkach konkurencji doskonałej – strategia długookresowa
3.5. Przedsiebiorstwo działajace w warunkach konkurencji doskonałej – strategia krótkookresowa
3.6. Przedsiebiorstwo działajace w warunkach monopolu – strategia długookresowa
3.7. Przedsiebiorstwo działajace w warunkach monopolu – strategia krótkookresowa
Podstawowe pojecia i zagadnienia 179
Pytania 180
Zadania 181
Rozdział 4. Racjonalnosc wyborów dokonywanych przez zbiorowosc producentów przy okreslonej egzogenicznie funkcji popytu na produkt
4.1. Przedsiebiorstwo działajace w warunkach konkurencji doskonałej – ustalanie optymalnego poziomu produkcji
4.2. Przedsiebiorstwo monopolistyczne – ustalanie optymalnego poziomu ceny produktu i wielkosci produkcji
4.3. Dyskryminacja cenowa dokonywana przez przedsiebiorstwo monopolistyczne na dwóch róznych rynkach
4.4. Konkurencja ilosciowa i cenowa w warunkach duopolu 218
4.4.1. Model duopolu i równowaga w modelu duopolu Cournota 219
4.4.2. Model duopolu i równowaga w modelu duopolu Stackelberga 228
4.4.3. Analiza porównawcza modeli duopolu Cournota i Stackelberga 235
4.4.4. Model duopolu i równowaga w modelu duopolu Bertranda 243
Podstawowe pojecia i zagadnienia 251
Pytania 252
Zadania 253
Rozdział 5. Racjonalnosc wyborów dokonywanych przez zbiorowosci producentów i konsumentów
5.1. Statyczny model rynku z egzogenicznymi funkcjami popytu i podazy 259
5.2. Dynamiczny model rynku dwóch produktów z egzogenicznymi funkcjami popytu i podazy
5.3. Statyczny model Arrowa-Debreu-McKenziego 267
5.4. Dynamiczny model Arrowa-Debreu-McKenziego 275
Podstawowe pojecia i zagadnienia 283
Pytania 284
Zadania 284
Zakonczenie 287
Aneks matematyczny
A.1. Elementy logiki i teorii zbiorów 291
A.2. Algebra liniowa 293
A.3. Analiza matematyczna 294
A.4. Równania róznicowe i rózniczkowe 306