Autor: William Stanek
ISBN: 978-83-7541-142-3
Ilość stron: 410
Data wydania: 10/2013
Oprawa: Miękka
Format: 14.0x20.0cm
Wydawnictwo: Microsoft Press
Praktyczny, kieszonkowy przewodnik administratora systemu Exchange!
Poręczny i szczegółowy przewodnik pozwala błyskawicznie znaleźć odpowiedzi na pytania związane z zarządzaniem konfiguracją i klientami systemów Exchange Server 2013 i Exchange Online. Przewodnik koncentruje się na podstawowych procedurach i zadaniach opisywanych za pomocą przydatnych tabel, instrukcji i wykazów, a prezentowane informacje pozwalają szybko rozwiązywać problemy i wykonywać zadania – zarówno w miejscu pracy, jak poza nim.
Dowiedz się, jak:
• Instalować system w siedzibie, w sieci lub w wersji hybrydowej
• Zapewnić dostęp z sieci Web i urządzeń przenośnych
• Konfigurować klientów systemu i nimi zarządzać
• Konfigurować skrzynki pocztowe, dostarczanie i magazynowanie danych
• Administrować kontami użytkowników i kontaktami
• Implementować zabezpieczenia i grupy dystrybucji
• Zarządzać uprawnieniami i kontrolować dostęp za pomocą ról
• Korzystać z poleceń cmdlet programu Windows PowerShell i systemu Exchange
• Przenosić skrzynki pocztowe i przeprowadzać ich migracje
• Rozwiązywać problemy dotyczące konfiguracji i ustawień
William R. Stanek zasłużenie uzyskał tytuł Microsoft MVP – ma za sobą przeszło dwudziestoletnie doświadczenia w zarządzaniu systemami i zaawansowanym programowaniu, a także jest wielokrotnie nagradzanym autorem ponad 100 książek, a w tym Vademecum administratora Windows 8 Administration i Windows Server 2012 Inside Out. Jest redaktorem książek popularnej serii Vademecum administratora (Pocket Consultant).
Spis treści:
1 Exchange Server 2013 – przegląd administracji 1
Pierwsze kroki z produktem Exchange 2013 i Exchange Online 2
Exchange Server 2013 a używany sprzęt 4
Wersje Exchange Server 2013 8
Exchange Server a system Windows 14
Usługi dla Exchange Server 14
Uwierzytelnianie i zabezpieczenia Exchange Server 16
Grupy zabezpieczeń Exchange Server 17
Exchange Server i Active Directory 18
Przechowywanie informacji w programie Exchange 19
Routing wiadomości w programie Exchange 19
Exchange Online i Office 365 21
Korzystanie z graficznych narzędzi administracyjnych 21
Używanie narzędzia Exchange Management Shell 25
2 Wdrażanie Exchange Server 2013
Role Exchange Server 31
Działanie ról Exchange Server 31
Wdrażanie serwerów Mailbox: podstawy 34
Wdrażanie serwerów Client Access: podstawy 37
Wdrażanie usług Transport: podstawy 40
Wdrażanie zunifikowanej obsługi wiadomości: podstawy 42
Integracja ról Exchange Server z usługą Active Directory 43
Używanie serwerów Mailbox z usługą Active Directory 43
Używanie serwerów Client Access z usługą Active Directory 44
Używanie usługi Unified Messaging z usługą Active Directory 44
Używanie serwerów Edge Transport z usługą Active Directory 45
Integracja Exchange Server 2013 z istniejącymi organizacjami Exchange 46
Współistnienie a usługa Active Directory 46
Konfigurowanie Exchange Server 2013 do pracy z istniejącymi organizacjami Exchange 49
Ustawianie domyślnej książki adresowej trybu offline 50
Migracja do wersji Exchange Server 2013 51
Uruchamianie i modyfikowanie działania Exchange Server 2013 Setup 52
Instalowanie nowych serwerów Exchange 53
Instalowanie Exchange Server 54
Weryfikacja i kończenie instalacji 62
Dodawanie, modyfikowanie lub odinstalowanie ról serwera 64
Działanie aktualizacji zbiorczych i pakietów serwisowych 65
Używanie aktualizacji zbiorczych i pakietów serwisowych 65
Stosowanie aktualizacji zbiorczych i pakietów serwisowych 66
Śledzenie numerów wersji Exchange Server 67
Używanie aktualizacji zabezpieczeń za pomocą aktualizacji zbiorczych i pakietów serwisowych
Instalowanie aktualizacji zbiorczych i pakietów serwisowych 69
Przygotowanie do instalacji aktualizacji zbiorczej lub pakietu serwisowego 69
Instalowanie aktualizacji zbiorczej lub pakietu serwisowego 71
3 Exchange Server 2013 – podstawy administracji 75
Uzyskiwanie dostępu i używanie programu Exchange Admin Center 75
Dostęp do programu Exchange Admin Center 76
Usługi uwierzytelniania i proxy dla połączeń 78
Używanie certyfikatów Exchange Server 80
Konfigurowanie programu Exchange Admin Center 83
Pomijanie programu Exchange Admin Center i rozwiązywanie problemów 86
Zdalne wykonywanie w programie Exchange Admin Center 86
Omijanie programu Exchange Admin Center i Exchange Management Shell 87
Rozwiązywanie problemów aplikacji Outlook Web App, ECP, PowerShell i innych 88
Rozwiązywanie problemów dotyczących certyfikatów SSL 91
Rozwiązywanie problemów dotyczących aplikacji Outlook Web App, ECP lub innych katalogów wirtualnych
Sprawdzenie poprawności licencjonowania Exchange Server 93
Korzystanie z usług programu Exchange i zarządzanie nimi 95
Praca z usługami programu Exchange 95
Sprawdzenie wymaganych usług 96
Uruchamianie, zatrzymywanie i wstrzymywanie usług Exchange Server 97
Konfigurowanie uruchamiania usług 98
Konfigurowanie odzyskiwania usługi 98
Dostosowywanie usług zarządzania zdalnego 99
4 Korzystanie z powłoki Exchange Management Shell 103
Używanie powłoki Windows PowerShell 103
Wprowadzenie do powłoki Windows PowerShell 103
Uruchamianie i wykorzystywanie powłoki Windows PowerShell 104
Wykonywanie i używanie poleceń cmdlet 107
Uruchamianie i używanie innych poleceń i programów narzędziowych 109
Praca z poleceniami cmdlet 109
Używanie poleceń cmdlet powłoki Windows PowerShell 110
Używanie parametrów polecenia cmdlet 112
Błędy poleceń cmdlet 113
Używanie aliasów poleceń cmdlet 113
Korzystanie z powłoki Exchange Management Shell 115
Uruchamianie i używanie powłoki Exchange Management Shell 115
Używanie poleceń cmdlet dla programu Exchange 128
Spis eści vii Używanie zbiorów obiektów i przekierowywanie danych wyjściowych 129
Używanie ręcznej powłoki zdalnej do pracy z programem Exchange 130
Przygotowanie powłoki zdalnej 130
Ręczne łączenie się z serwerami Exchange 2013 132
Ręczne łączenie się z programem Exchange Online 133
Zarządzanie sesjami zdalnymi 134
5 Zarządzanie klientami Exchange Server 2013 135
Konfigurowanie obsługi poczty dla programu Outlook 136
Listy adresowe, książki adresowe trybu offline i funkcja wykrywania automatycznego 136
Konfigurowanie programu Outlook po raz pierwszy 139
Konfigurowanie programu Outlook dla serwera Exchange 143
Dodawanie internetowych kont pocztowych do programu Outlook 144
Naprawa i zmiana konta poczty programu Outlook 144
Pozostawianie poczty na serwerze dla kont POP3 147
Sprawdzanie prywatnych i publicznych folderów w przypadku IMAP4 i serwerów UNIX 148
Zarządzanie konfiguracją Exchange w programie Outlook 149
Zarządzanie dostarczaniem i przetwarzaniem wiadomości e-mail 149
Naprawa plików danych pst 153
Naprawa pliku danych ost 154
Dostęp do wielu skrzynek pocztowych Exchange 154
Przydzielanie uprawnień dostępu do folderów bez delegowania dostępu 157
Używanie profilów poczty do dostosowywania środowiska poczty 158
Tworzenie, kopiowanie i usuwanie profilów pocztowych 159
Wybór określonego profilu używanego podczas uruchamiania 160
6 Administracja użytkownikami i kontaktami 161
Użytkownicy i kontakty 161
Podstawy routingu poczty e-mail 163
Zarządzanie adresatami w siedzibie i w sieci 164
Zarządzanie kontami użytkowników i funkcjami poczty 168
Wyszukiwanie istniejących skrzynek pocztowych, kontaktów i grup 169
Wyszukiwanie zsynchronizowanych, nielicencjonowanych, nieaktywnych i zablokowanych użytkowników
Tworzenie kont użytkowników z włączoną obsługą skrzynek pocztowych i poczty 173
Dodawanie skrzynek pocztowych do istniejących kont użytkowników domeny 189
Ustawianie lub zmienianie nazwy pospolitej (CN) i nazwy logowania dla kont użytkowników domeny 192
Ustawianie lub zmienianie informacji kontaktowych w kontach użytkowników 193
Zmiana identyfikatora logowania lub domeny logowania dla użytkowników trybu online 194
Zmiana nazwy wyświetlania i aliasu użytkownika programu Exchange Server 194
Dodawanie, modyfikowanie i usuwanie adresów e-mail i innych adresów 195
Ustawianie domyślnego adresu zwrotnego dla konta użytkownika 197
Zmienianie dla użytkownika opcji dotyczących sieci Web, usług bezprzewodowych i protokołów 197
Wymaganie zmiany haseł kont użytkowników 199
Usuwanie skrzynek pocztowych kont użytkowników 199
Usuwanie kont użytkowników i ich skrzynek pocztowych 201
Zarządzanie kontaktami 202
Tworzenie kontaktów z włączoną obsługą poczty 203
Ustawianie lub zmiana nazwy i aliasu kontaktu 205
Ustawianie dodatkowych informacji katalogowych o kontaktach 206
Zmiana adresów e-mail skojarzonych z kontaktami 206
Wyłączanie i usuwanie atrybutów programu Exchange 208
Usuwanie kontaktów 209
7 Administracja skrzynkami pocztowymi 211
Tworzenie skrzynek pocztowych specjalnego przeznaczenia 211
Korzystanie ze skrzynek pocztowych pomieszczenia i sprzętu 212
Tworzenie skrzynek pocztowych pomieszczenia 216
Tworzenie skrzynek pocztowych sprzętu 219
Tworzenie połączonych skrzynek pocztowych 221
Tworzenie skrzynek pocztowych przekierowania 223
Tworzenie i używanie archiwalnych skrzynek pocztowych 225
Tworzenie skrzynek pocztowych rozstrzygania 229
Tworzenie skrzynek pocztowych wykrywania 230
Tworzenie udostępnionych skrzynek pocztowych 232
Tworzenie skrzynek pocztowych folderu publicznego 234
Zarządzanie skrzynkami pocztowymi: podstawy 236
Wyświetlanie bieżących informacji o rozmiarze, liczbie wiadomości i ostatnim logowaniu 237
Konfigurowanie aplikacji dla skrzynek pocztowych 239
Ukrywanie skrzynek pocztowych na listach adresowych 241
Definiowanie niestandardowych atrybutów skrzynek pocztowych dla list adresowych 242
Przywracanie użytkowników i skrzynek pocztowych w instalacji dla siedziby 242
Przywracanie użytkowników i skrzynek pocztowych dla instalacji online 245
Naprawa skrzynek pocztowych 247
Przenoszenie skrzynek pocztowych 248
Importowanie i eksportowanie danych poczty 248
Przenoszenie i migracja skrzynek pocztowych w instalacji w siedzibie 250
Przeprowadzanie przeniesienia skrzynki pocztowej w siedzibie 253
Konfigurowanie ograniczeń dostarczania, uprawnień i limitów magazynu 261
Ustawianie ograniczeń rozmiaru wiadomości dla kontaktów 261
Ustawianie ograniczeń rozmiaru wiadomości dostarczanych do i od poszczególnych skrzynek pocztowych 261
Ustawianie dla kontaktów ograniczeń dotyczących wysyłania i odbierania 263
Ustawianie ograniczeń, dotyczących wysyłania i odbierania wiadomości dla poszczególnych skrzynek pocztowych 264
Zezwalanie innym użytkownikom na dostęp do skrzynki pocztowej 265
Przekazywanie wiadomości e-mail do nowego adresu 268
Ustawianie ograniczeń magazynu dla skrzynki pocztowej i archiwum 268
Ustawianie okresu przechowywania elementów usuniętych dla poszczególnych skrzynek pocztowych 270
8 Grupy dystrybucyjne i listy adresowe 273
Używanie grup zabezpieczeń i dystrybucyjnych 273
Typy, zakresy i identyfikatory grup 273
Kiedy używane są grupy zabezpieczeń i standardowe grupy dystrybucyjne 275
Kiedy używane są dynamiczne grupy dystrybucyjne 276
Używanie grup zabezpieczeń i standardowych grup dystrybucyjnych 277
Zasada nazewnictwa grup 278
Tworzenie grup zabezpieczeń i standardowych grup dystrybucyjnych 281
Przypisywanie i usuwanie członkostwa poszczególnych użytkowników, grup i kontaktów 285
Dodawanie i usuwanie menedżerów 286
Konfigurowanie ograniczeń dla członków i moderowanie 287
Praca z dynamicznymi grupami dystrybucyjnymi 289
Tworzenie dynamicznych grup dystrybucyjnych 289
Zmiana filtrów kwerendy i warunków filtru 293
Wyznaczanie serwera rozwinięcia 294
Modyfikowanie dynamicznych grup dystrybucyjnych za pomocą poleceń cmdlet 295
Przeglądanie listy członków dynamicznej grupy dystrybucyjnej 297
Pozostałe istotne zadania związane z zarządzaniem grupami 297
Zmiana informacji dotyczących nazwy grupy 297
Zmienianie, dodawanie i usuwanie adresów e-mail grupy 298
Ukrywanie grup na listach adresowych programu Exchange 299
Nakładanie ograniczeń na korzystanie z grup 300
Tworzenie moderowanych grup 301
Usuwanie grup 302
Zarządzanie listami adresowymi w trybie online 303
Używanie domyślnych list adresowych 303
Używanie zasad książki adresowej 305
Tworzenie i stosowanie nowych list adresowych 307
Konfigurowanie programów klienckich, by możliwe było korzystanie z list adresowych 310
Aktualizowanie konfiguracji i członkostwa list adresowych za pośrednictwem domeny 311
Przeglądanie i edytowanie list adresowych 312
Zmiana nazw i usuwanie list adresowych 313
Zarządzanie książkami adresowymi trybu offline 314
Tworzenie książek adresowych trybu offline 314
Konfigurowanie programów klienckich do używania książki adresowej trybu offline 315
Wyznaczanie serwerów generowania książki OAB i harmonogramów 316
Ręczne ponowne konstruowanie książki OAB 318
Ustawianie domyślnej książki adresowej trybu offline 318
Zmiana właściwości książki adresowej trybu offline 319
Usuwanie książek adresowych trybu offline 320
9 Implementowanie zabezpieczeń programu Exchange 321
Konfigurowanie standardowych uprawnień dla programu Exchange 322
Przypisywanie uprawnień programu Exchange Server i Exchange Online 322
Grupy zarządzania programu Exchange 323
Przypisywanie uprawnień do zarządzania użytkownikom i grupom 327
Zaawansowane uprawnienia programu Exchange Server 330
Przypisywanie zaawansowanych uprawnień serwera Exchange 332
Konfigurowanie uprawnień opartych na rolach dla programu Exchange 334
Działanie uprawnień opartych na rolach 334
Tworzenie grup ról i zarządzanie nimi 339
Wyświetlanie, dodawanie i usuwanie członków grup ról 344
Bezpośrednie przypisywanie ról lub za pośrednictwem zasady 346
Konfigurowanie uprawnień zarządzania kontem 350
Zarządzanie uprawnieniami zaawansowanymi 352
Tworzenie niestandardowych ról 352
Tworzenie niestandardowych zakresów ról 354
Tworzenie niestandardowych wpisów ról 356
Korzystanie ze współużytkowanych i rozdzielonych uprawnień 360
Uprawnienia współużytkowane 360
Uprawnienia rozdzielone 361
Indeks 365